28
вересня 2013
року - 95
років від
дня народження українського педагога.
На
любові до дітей тримається світ. Цей постулат в усі часи був головним кредом
для кращих педагогів.
Василь
Олександрович Сухомлинський - з їх когорти. "Що найголовніше було в моєму
житті? Без роздумів відповідаю: любов до дітей", - так писав він у книзі
свого життя "Серце віддаю дітям". Світ прекрасного для дитини
починається в родині. "Витонченість відчуттів, емоційне сприйняття,
вразливість, чуйність, співпереживання, проникнення в духовний світ іншої
людини - все це пізнається насамперед у родині", вважав він.
Народився
Василь Олександрович у селі Василівці на Херсонщині (тепер Кіровоградська
область). Тут пройшли його дитинство і юність. Батько Сухомлинського був
селянином, а всі його діти (троє синів і донька) стали вчителями - викладали
рідну українську мову та літературу.
Влітку
1933 року Василь поїхав до Кременчука. Спочатку вступив до медичного технікуму,
але незабаром залишив його, вступив на робфак, який достроково закінчив, і був
прийнятий в педагогічний інститут. Провчившись два роки, Сухомлинський
переводиться в Полтавський педагогічний інститут (на заочне відділення) і
працює вчителем у заочній школі. Саме Полтавському педагогічному інституту
Сухомлинський зобов'язаний знаннями основ педагогічної науки, вмінню працювати
з дітьми. Тут він навчився культурі спілкування, прагненню до наукового пошуку.
Закінчивши у 1939 році інститут, Сухомлинський повертається в рідні місця і
працює викладачем української мови та літератури в Онуфріївській середній
школі.
У
сорок першому Василь Олександрович добровольцем йде на фронт, а в січні 1942
року молодший політрук Сухомлинський дістає тяжке поранення, захищаючи Москву.
Після
закінчення лікування Василя Олександровича призначили директором середньої
школи в Уфі, але щойно рідні місця було звільнено, він повернувся на
батьківщину і став завідувачем райвно. Але працював недовго, і знову повернувся
в школу. Його призначили директором Павлишівської середньої школи, якою
Сухомлинський керував протягом 22 років, до кінця своїх днів.
Павлишівська школа стала знаменитою. Тут були
розроблені і застосовані світоглядні і педагогічні принципи Сухомлинського -
прихильника гуманістичної традиції виховання.
У
Павлишівській середній школі виховання без покарань було педагогічним принципом
всього учительського колективу. Зокрема, вважалося, що право користуватися
гострим інструментом оцінки має лише той педагог, який любить дітей. Одна з
найцінніших його якостей - людяність, у якій поєднується сердечна доброта з
мудрою суворістю батьків. Це те, що хочуть бачити діти у своєму наставникові.
Оцінка
у Сухомлинського - це винагорода за працю, а не покарання за лінощі. Він
поважав "дитяче незнання". Місяць, півроку, рік у дитини може щось не
виходити, але настане час - і вона навчиться. Свідомість дитини - могутня, але
повільна річка, і у кожного вона має свою швидкість, вважав педагог.
Говорячи
про оцінку як інструмент покарання, В.О.Сухомлинський вважав допустимим її
застосування лише для школярів старших класів, бо в початкових класах покарання
незадовільною оцінкою особливо болісно ранить, ображає і принижує. Не можна
допускати, щоб дитина на самому початку свого шляху за "допомогою"
вчителя, який поставив двійку, втратила віру в себе.
"Виховання
без покарання - це не вузько шкільна справа, - говорив В.О.Сухомлинський. - Це
одна з найважливіших проблем... перебудови суспільства, його найтонших і
найскладніших сфер - людської свідомості, поведінки, взаємовідносин". Для
нього не було ділеми: особа чи колектив. Це дві грані, два боки єдиного
людського буття. Немає і не може бути виховання особи поза колективом, точно
так, як не може бути "абстрактного" колективу без особи.
Спрямованість
особи людини, її прагнень залежить багато в чому від навколишньої дійсності,
духовності суспільства, характеру, мети і засобів виховання і освіти.
В.О.Сухомлинський добре це розумів і не обмежувався аналізом лише матеріальних
потреб і потреб пізнання. Найвищою потребою людини він вважав "потребу
людини у людині як носії духовних цінностей; виникнення, розвиток цієї потреби
на основі духовної спільності людей, їх прагнення до оволодіння духовними
цінностями". Тому, на думку В.О.Сухомлинського головне завдання вчителя -
зробити так, щоб найважливішою необхідністю кожного вихованця була його потреба
в іншій людині.
"Вчительська
професія, - писав В.О.Сухомлинський, - це людинознавство, постійне, невпинне
проникнення у складний духовний світ людини. Чудова риса - постійно відкривати
у людині нове, дивуватися новому, бачити людину в процесі її становлення - один
з тих коренів, який живить покликання до педагогічної праці. Я твердо
переконаний, що цей корінь закладається у людині ще в дитинстві і юності,
закладається і в родині, і в школі. Він закладається турботами старших -
батька, матері, вчителя, - які виховують дитину в дусі любові до людей, поваги
до людини". Саме так формувався педагогічний талант самого
В.О.Сухомлинського, джерело якого - любов до дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар