понеділок, 9 вересня 2013 р.

Інформатика 5 клас (новий стандарт)


Програма «Інформатика» для 5 – 9 класів спрямована на реалізацію мети та завдань інформаційно-технологічного компонента освітньої галузі «Технології», визначених у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти.




В основній школі інформатику починають вивчати як окремий навчальний предмет, зміст й вимоги до засвоєння якого є єдиними для всіх учнів. Урахування пізнавальних інтересів учнів, розвиток їхніх творчих здібностей і формування схильності до поглибленого навчання інформатики здійснюється завдяки особистісно орієнтованому підходу та запровадженню курсів за вибором та факультативних занять за рахунок варіативної складової навчального плану.
Програма розрахована на учнів, які до 5 класу не вивчали інформатики.
Навчальна програма містить:
·        пояснювальну записку, в якій визначено мету та завдання навчання інформатики, охарактеризовано предметну ІКТ-компетентність та ключові компетентності, структуру навчальної програми та умови навчання інформатики, наведено розподіл навчальних годин на вивчення розділів програми;
·        зміст навчального матеріалу та вимог щодо рівня навчальних досягнень учнів.

                                      Пояснювальна записка

Мета і завдання навчального курсу

Метою навчання курсу «Інформатика» є формування і розвиток  предметної ІКТ-компетентності та ключових компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві, що забезпечить готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства та їх спроможність стати не лише повноцінними його членами, а й творцями сучасного суспільства.
Завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів здатностей, знань, умінь, навичок і способів діяльності:
·        проводити основні операції над інформаційними обєктами, зокрема створювати та опрацьовувати інформаційні об’єкти в різних програмних середовищах;
·        здійснювати пошук необхідних інформаційних матеріалів (відомостей) з використанням пошукових систем, зокрема в Інтернеті; 
·        алгоритмічно, логічно та критично мислити;
·        висувати нескладні гіпотези навчально-пізнавального характеру і перевіряти  їх при розв’язуванні практичних задач з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ);
·        використовувати засоби ІКТ для обміну повідомленнями та організації співпраці при розв’язуванні навчальних, в тому числі які виникають при навчанні інших предметів, дослідницьких і практичних життєвих завдань;
·        планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі;
·        безпечно працювати з інформаційними системами.
Цей курс розглядається як необхідний інструмент, який в сучасному інформаційному суспільстві сприятиме більш успішному навчанню учнів, формуванню предметної і ключових компетентностей, всебічному розвитку дитини шкільного віку. ІКТ розглядаються в курсі  як об’єкт, і як засоби навчання.

Предметна ІКТ-компетентність та ключові компетентності

В основу побудови змісту навчання інформатики й вимог до загальноосвітньої підготовки учнів покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання інформатики є сформовані на основі здобутих знань, вмінь і навичок, досвіду навчальної та життєвої діяльності, вироблених ціннісних орієнтацій, позитивної мотивації предметна ІКТ-компетентність та ключові компетентності, зокрема інформаційно-комунікаційна, навчальна, комунікативна, математична, соціальна, громадянська, здоров’язбережувальна.
Інформаційно-комунікаційна компетентність як ключова – це здатність ефективно використовувати ІКТ у навчальній, дослідницькій і повсякденній діяльності задля вирішення інформаційних задач.
Формування ключової інформаційно-комунікаційної компетентності учнів, зміст якої є інтегративним, відбувається у результаті застосування ІКТ під час вивчення всіх предметів навчального плану, реалізації діяльнісного, особистісно орієнтованого  та компетентнісного підходів.
ІКТ-компетентність  для даного курсу є одночасно і  предметною. 
Предметна ІКТ-компетентність розглядається як здатність учня застосовувати в конкретній життєвій та навчальній ситуації, в тому числі проблемній, набуті знання, уміння, навички, способи діяльності щодо  добору відповідних ІКТ та їх використання  для пошуку необхідних даних, їх аналізу, організації, перетворення, зберігання, передавання  з дотриманням етичних і правових норм та вирішення завдань предметної галузі.
Предметна ІКТ-компетентність учнів виявляється у таких ознаках:
·        розуміння наукових основ інформатики, фундаментальних понять і питань створення й опрацювання даних, принципів побудови й функціонування засобів інформаційних і комунікаційних технологій;
·        розуміння ролі інформатики та ІКТ у сучасному інформаційному суспільстві;
·        вміння аналізувати прості інформаційні процеси, що відбуваються у живій природі, суспільстві та техніці, будувати інформаційні моделі реальних об’єктів і процесів;
·        здатність раціонально використовувати комп’ютер, комп’ютерні засоби, мережні технології та програмні середовища для вирішення компетентнісних задач, які виникають в конкретній життєвій і навчальній ситуаціях та пов’язані з пошуком й опрацюванням даних, їх зберіганням, поданням і передаванням;
·        здатність алгоритмічно мислити при плануванні, організації діяльності, зокрема навчальної;
·        здатність ефективно планувати і організовувати свою діяльність з використанням ІКТ;
·        здатність спілкуватися та співпрацювати з використанням ІКТ для виконання різноманітних завдань, в тому числі комплексних;
·        готовність дотримуватись правових і морально-етичних норм при роботі з даними і програмними продуктами;
·        вміння безпечно працювати з комп’ютерним і комунікаційним обладнанням, використовувати засоби захисту даних.
Зміст навчального матеріалу
5 клас
35 год (1 год на тиждень)

Інформація та повідомлення. Інформаційні процеси (4 год)
Поняття інформації. Повідомлення
Способи подання повідомлень  
Інформаційні процеси: зберігання, опрацювання, передавання та пошук повідомлень
Дані
Пристрої, що використовуються для роботи з даними

Учень
описує:
·        взаємозв’язки між поняттями інформація, повідомлення, дані;
·        способи подання повідомлень: текстовий, графічний, звуковий, відео,  умовні жести та сигнали, комбінований;
·        призначення різних пристроїв, що використовуються людиною  для роботи з даними  (комп’ютер, телефон,  диктофон, факс, плеєр, калькулятор, фотокамера, кінокамера, ігрові приставки, навігатор та ін.);
·        основні інформаційні процеси та пристрої для їх реалізації;
наводить приклади: 
·        повідомлень, поданих різними способами;
·        інформаційних процесів зі своєї навчальної діяльності і в світі;
розрізняє:
·        способи подання повідомлення;
·        інформаційні процеси, що відбуваються під час навчальної діяльності, у повсякденному житті та при роботі з різними пристроями
Основи роботи з комп’ютером  (10 год)
Складові комп’ютера (системний блок, пристрої введення (миша, клавіатура), зберігання (жорсткий магнітний диск, оптичний диск, флеш-пам’ять), виведення даних (монітор, принтер), їх призначення
Види сучасних персональних комп’ютерів (стаціонарні, портативні, планшети, комунікатори)
Правила поведінки і безпеки життєдіяльності  в комп'ютерному класі
Підготовка комп’ютера до роботи. Коректне завершення роботи з комп’ютером
Об’єкти.  Властивості об’єктів, значення властивостей. Об’єкти навколо нас. Класифікація об’єктів
Робочий стіл. Меню, їх призначення. Види меню.
Поняття про програму. Запуск програми на виконання
Вікно програми, основні об‘єкти вікна. Завершення роботи з програмою
Операції над вікнами
Поняття про файл і каталог (папку), їх імена. Перегляд списків імен файлів і папок
Практична робота 1. Робота з вікнами та їх об’єктами
Практична робота 2. Робота з клавіатурним тренажером
Учень
має уявлення:
·        про об’єкти та їх властивості;
·        значення властивостей;
·        класифікацію об’єктів;
описує поняття:
·        програма; 
·        файл;
·        каталог  (папка);

пояснює призначення:
·        персонального компютера;
·        основних складових компютера;
·        меню;
наводить приклади:
·        обєктів, властивостей об’єктів, значень властивостей об’єктів;
·        пристроїв введення, виведення, зберігання даних;
·        сучасних персональних комп’ютерів;
·        різних видів меню;
називає:
·        основні об’єкти вікна (рядок заголовка, кнопки управління, робоча область);
·        основні операції, які можна виконувати над вікнами;
знає та дотримується:
·          правил поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі; 

знає:
·        призначення основних клавіш клавіатури комп’ютера;
уміє:
·        класифікувати об’єкти за однією з властивостей;
·        вмикати комп’ютер і коректно завершувати роботу з ним;
·        запускати програму на виконання та коректно завершувати роботу з нею;
·        змінювати розміри вікон та їх положення на екрані;
·        згортати, розгортати і закривати вікна;
·        відкривати потрібну папку, переглядати списки імен файлів і папок, закривати папку;
·        виконувати операції над об’єктами з використанням миші: вибирати, перетягувати;
·        виконувати операції над об’єктами з використанням меню, зокрема контекстного;
·        вводити текст з використанням символів кирилиці та латиниці, чисел, розділових знаків у середовищі клавіатурного тренажера
Графічний редактор (9 год)
Поняття графічного редактора, його призначення
Середовище растрового графічного редактора
Відкривання збережених зображень у графічному редакторі. Графічні об’єкти та їх властивості. Інструменти для створення графічних об’єктів. Палітра кольорів
Діалогові вікна, їх обєкти. Інформаційні вікна.
Збереження зображень. Розробка плану побудови зображення
Створення зображень в середовищі графічного редактора за розробленим планом
Поняття буфера обміну
Додавання тексту. Основні елементи формату символів: шрифт, накреслення, колір, розмір
Практична робота 3. Опрацювання зображень, створених раніше
Практична робота 4. Створення графічних зображень за поданим планом

Учень
пояснює призначення:
·        графічного редактора;
·        буфера обміну;
описує:
·        послідовність дій для створення графічного зображення в середовищі визначеного графічного редактора;
·        складові середовища растрового графічного редактора (робоче поле, інструменти роботи з графічними обєктами, інструменти роботи з зображеннями);
·        призначення й спосіб використання основних інструментів для створення графічних обєктів в середовищі графічного редактора;
·        алгоритм виділення  на зображеннях засобами графічного редактора частин різних типів;

уміє:
·        створювати, відкривати, змінювати й зберігати зображення в середовищі графічного редактора;
·        змінювати значення властивостей графічних обєктів в середовищі графічного редактора;
·        обирати колір малювання та колір фону на палітрі кольорів;
·        виділяти частини зображень за допомогою інструментів різних типів;
·        переміщувати, копіювати, обертати, зафарбовувати й вилучати виділені частини  зображення;
·        створювати текстові написи та добирати шрифт, накреслення, колір, розмір  тексту;
·        переключати мовні режими роботи клавіатури;
використовує:
·        інструменти середовища графічного редактора для створення та зміни зображень за власним задумом;
·        інструменти для малювання прямих і кривих ліній;
·        інструменти для малювання геометричних фігур;
·        інструменти для заливання замкнених частин зображень;
·        інструменти для створення текстових написів;
·        буфер обміну
Редактор презентацій (9 год)
Поняття презентації. Комп’ютерна презентація, її обєкти
Середовище редактора презентацій. Відкривання презентації та її перегляд. Режими роботи в середовищі редактора презентацій. Текстові та графічні об’єкти слайдів
Вставляння  зображень. Змінення значень їх властивостей
Введення та редагування тексту. Форматування текстових об’єктів
Збереження презентацій
Розробка плану створення презентації: визначення мети, сценарію та структури презентації
Поняття шаблону презентації. Створення презентацій на  основі шаблону
Практична робота 5. Створення презентації, зокрема фотоальбому
Практична робота 6. Створення презентації
на основі шаблону за наведеним планом


Учень
пояснює призначення:
·        комп‘ютерних презентацій;
·        редактора  презентацій;
·        фотоальбому;
·        шаблону презентації;
описує:
·        складові середовища редактора презентацій (робоче поле, інструменти роботи з об’єктами слайду, інструменти роботи зі слайдами, інструменти роботи з презентацією);
·        основні складові комп’ютерної презентації;
·        послідовність дій щодо створення презентацій засобами редактор презентацій;
·        послідовність дій роботи з редактором комп’ютерних презентацій;
наводить приклади:
·        обєктів слайда;
·        використання презентацій у процесі навчання;
розрізняє:
·        текстові та графічні  об’єкти слайду презентації;
·        режими роботи в середовищі редактора презентацій;
уміє:
·        створювати та зберігати фотоальбом і презентації на основі шаблону;
·        розробляти план створення презентації;
·        здійснювати перегляд презентації та  впорядкування слайдів;
·        виділяти слайди та виконувати над ними прості операції: відкривати  контекстне меню, переміщувати, вилучати;
·        виділяти об’єкти слайду та виконувати над ними прості операції: відкривати  контекстне меню, переміщувати, змінювати значення властивостей, вилучати;
·        вводити текст і редагувати його;
·        форматувати текстові об’єкти на слайдах:  зміна шрифту, розміру, кольору, накреслення,  вирівнювати;
·        вставляти зображення  до слайду презентації;
·        форматувати графічні об’єкти на слайдах: зміна розміру, перефарбування;
·        відкривати файл, що містить презентацію;
·        демонструвати презентацію з усним супроводом слухачам
Резерв – 3 год





Немає коментарів:

Дописати коментар